مهندسي برق

آموزش آنلاين و ديجيتال

مهندسي برق

مهندسي برق را ميتوان به عنوان يكي از رشته هاي پرطرفدار دانشگاهي در بين متقاضيان رشته رياضي و فيزيك معرفي كرد.

 

رشته مهندسي برق از دسته رشته هايي است كه رياضي در آن كاربرد زيادي دارد.هم چنين درس فيزيك (بخصوص مبحث الكتريسيته و مغناطيس-مباحث فيزيك 3) نيز در اين رشته حائز اهميت است.بنابراين اگر خواهان انتخاب اين رشته هستيد ميزان علاقه و توانايي در اين دو درس را براي انتخاب اين رشته حتما ملاك قرار دهيد.

در حالت كلي يك مهندس برق وظيفه دارد به مطالعه و كاربرد هاي مرتبط با الكترونيك و الكترو مغناطيس بپردازد.

يك مهندس برق بايد كار با نرم افزار هاي مهندسي و يا نرم افزارهاي طراحي را براي انجام فعاليت ها و وظايف مهندسي به خوبي فراگيرد.

رشته ي مهندسي برق در مقطع كارشناسي داراي 4 گرايش ميباشد كه عبارتند از:

1-مخابرات

2-كنترل

3-قدرت

4-الكترونيك

اگر خواهان اين رشته هستيد بايد بدانيد كه در گذشته گرايش ها از ابتدا در دفترچه ي انتخاب رشته كنكور ذكر شده بود اما در طي سال هاي اخير گرايش ها از دفترچه ي انتخاب رشته ي كنكور حذف گرديده و دانشجو بعد از گذراندن 4 يا 6 ترم تحصيلي در دانشگاه و آشنايي هر چه بيشتر با رشته و گرايش ها با توجه به معدل و نظر مدير گروه ميتواند گرايش رشته تحصيلي خود را انتخاب نمايد.

لازم به ذكر است كه رشته مهندسي برق در مقطع كارشناسي ارشد در گرايش هاي بيشتر نيز ارائه مي شود كه براي مشاهده ميوانيد از طريق لينك زير اقدام نماييد.

مشاهده ي گرايش ها در كارشناسي ارشد

براي آشنايي بيشتر شما با رشته ي مهندسي برق در ادامه به طور مختصر به توضيح هر يك از گرايش ها خواهيم پرداخت:

1-گرايش مخابرات:يكي از هدف هاي اصلي اين گرايش انتقال اطلاعات از يك نقطه به نقطه اي ديگر ميباشد.كه اين اطلاعات در واقع ميتوانند همان صوت،داده هاي كامپيوتر و يا حتي تصاوير باشند.

2-گرايش كنترل:در ابتدا بايد بگوييم به طور كلي هدف در اين گرايش كنترل رفتار سيستم هاي متفاوت با توجه به ورودي هاي مختلف داده شده ميباشد.

3-گرايش قدرت:گرايش قدرت را ميتوان به عنوان يكي از قديمي ترين گرايش هاي مهندسي برق معرفي كرد.در اين گرايش مهندسين با توزيع،توليد و انتقال انرژي الكتريكي و هم چنين ساخت دستگاه هايي مرتبط مانند ژنراتور هاي الكتريكي،موتور هاي الكتريكي و...سر و كار دارند.

4-گرايش الكتروينك:الكترونيك از كلمه ي لاتين (electronic) گرفته شده است.در ابتداي قرن بيستم الكترونيك از كلمه الكترون(الكترون ها همان ذرات ريز موجود در اتم هستند) گرفته شد.

هدف از اين گرايش تربيت مهندساني است كه بتوانند در زمينه ي طراحي و ساخت تمام قطعاتي كه در زمينه ي كامپيوتر و برق كاربرد دارند مهارت كسب نمايند.

دانشجويان اين گرايش بايد بدانند كه با توجه به سرعت پيشرفت علم،براي موفقيت شغلي در اين زمينه علم آن ها هميشه بايد به روز باشد.

دانشجويان رشته ي مهندسي برق براي اخذ مدرك كارشناسي بايد حدود 142 واحد درسي را بگذرانند.

 


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد