مهندسي پزشكي

آموزش آنلاين و ديجيتال

مهندسي پزشكي

در ابتدا بايد گفت مهندسي پزشكي يا همان (biomedical engineering) رشته اي نوپا در ايران مي باشد كه در طي سال هاي اخير پيشرفت هاي زيادي را داشته است.

نام اين رشه بسيار ظريف و زيبا انتخاب شده است چرا كه رشته ي مهندسي پزشكي را بايد تلفيقي از هر دورشته ي رياضي و تجربي دانست كه اين رشته پلي ميان علوم مهندسي و علوم پزشكي نيز ميباشد.

هدف از اين رشته تربيت مهندساني است كه با طراحي و ساخت دستگاه هاي پزشكي بتوانند پزشكان جامه را در تشخيص بهتر و درست تر ياري نمايند.البته بايد گفت كه در سطوح پايين تر مهندسين اين رشته وظيقه ي راه اندازي،تعمير و نگهداري دستگاه هاي پزشكي را به عده دارند كه در سطوح بالاتر بايد به طراحي و ساخت دستگاه ها مشغول شوند.

رشته ي مهندسي پزشكي در مقطع كارشناسي داراي 4 گرايش زير ميباشد:

1-بيوالكتريك

2-بيومكانيك

3-بيومواد

4-باليني

در دفترچه ي انتخاب رشته ي كنكور هيچ گرايشي قيد نشده است و بايد توجه كنيد كه شما بعد از انتخاب اين رشته و گذراندن 4 يا 6 ترم تحصيلي با توجه به معدل و نظر مديرگروه و هم چنين اين كه دانشگاهي كه در آن مشغول به تحصيل هستيد چه گرايش هايي را ارائه ميدهد بايد گرايش مد نظر خود را انتخاب نماييد.

براي آشنايي بيشتر شما با اين رشته در ادامه به طور مختصر به توضيح هر يك از اين گرايش ها خواهيم پرداخت.

1-گرايش بيوالكتريك:اگر قصد انتخاب اين گرايش را داريد بايد بتوانيد يك مهندس الكترونيك توانا باشيد.

بيوالكتريك را ميتوان استفاده از اصول الكتريكي،مغناطيسي و هم چنين الكترومغناطيس معنا كرد.

در حالت كلي فارغ التحصيلان اين گرايش بايد بتوانند به طراحي و ساخت دستگاه هاي پزشكي بپردازند و هم چنين در زمينه ي نصب و راه اندازي،تعمير و نگهداري نيز ميتوانند فعاليت داشته باشند.

2-گرايش بيومكانيك:شايد همه ي شما يك بار هم كه شده نام قلب مصنوعي را شنيده باشيد كه بايد گفت ساخت قلب مصنوعي از پيشرفت در همين رشته و گرايش حاصل شده است.

3-گرايش بيومواد:دانشجويان اين رشته بايد مواذ و خاصيت مواد را به طور  كامل بشناسند.مهندسان اين گرايش با استفاده از بافت هاي زنده و هم چنين كاشت آنها در بدن فعاليت دارند.

4-گرايش باليني:مهندسين در اين رشته وظيه دارند تا نحوه ي استفاده ي صحيح از تجهيزات پزشكي را به پزشكان آموزش دهند و هم چنين اين افراد با توجه به تجربه ي باليني خود ميتوانند توليد كنندگان وسايل پزشكي را براي ساخت تجهيزات بهتر ياري نمايند و به آنها مشاوره هاي لازم را دهند.اغلب اين افراد در تيم پزشكي در بيمارستان ها مشغول به كار خواهند شد.

رشته ي مهندسي پزشكي در مقطع كارشناسي داراي 144 واحد درسي ميباشد كه دانشجويان براي اخذ مدرك كارشناسي موظف به گذراندن اين واحد ها ميباشند.

در ادامه ميتوانيد براي مشاهده ي دروس دانشگاهي اين رشته كليك كنيد:


تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد