مصاحبه با خبرگزاري رجا نيوز

آموزش آنلاين و ديجيتال

مصاحبه با خبرگزاري رجا نيوز

چگونه در كنكور رتبه برتر شويم.مصاحبه مهندس امير حسين افشار با خبرگزاري رجا

بسياري از مخاطبان سوالات بيشماري را درباره مشاوره تحصيلي و كنكور ، منابع  آموزشي، فيلم هاي آموزشي، انتخاب رشته كنكور  و... پرسيده اند.ما هم در اين مصاحبه،كه با بهترين مشاور تحصيلي و مشاور كنكور تهران ترتيب داده ايم،سعي بر جبران گوشه اي از لطف و اعتماد شما عزيزان داريم.

در ابتدا از مشاور نام آشنا در حوزه مشاوره تحصيلي و كنكور مي خواهيم كه خود را به طور كامل معرفي نمايند.

 

 

 

 

 

من امير حسين افشار هستم.دبير درس رياضيات كنكور،مشاور تحصيلي و مشاور كنكور كه از سال 81 به صورت حرفه اي به تدريس و مشاوره تحصيلي و كنكور مي پردازم.بنده در مقطع كارشناسي در رشته مهندسي مكانيك جامدات تحصيل نموده ام.و مقطع كارشناسي ارشد را در رشته mba در دانشگاه تهران تحصيل كرده ام. دوره هاي روانشناسي و nlp را هم زير نظر اساتيد با تجربه گذرانده ام.مولف بيش از 50 عنوان كتاب آموزش رياضيات،مشاوره كنكور و ... در نشر هاي معتبر آموزشي و كمك آموزشي هستم.بيش از 5000 ساعت فيلم آموزشي و مشاوره اي از بنده در بستر هاي آموزش آنلاين و آفلاين وجود دارد.

آيا كسب رتبه برتر در كنكور اتفاقي است؟

پاسخ اين سوال،قطعا خير است.حتي رتبه هاي معمولي را هم نمي توان به صورت اتفاقي كسب كرد.چه برسد به رتبه هاي تك رقمي و 2 رقمي.براي كسب رتبه هاي متوسط به پايين حتما بايد از سال هاي ابتدايي تحصيل،برنامه ريزي مناسبي داشت.البته منظورم از اين برنامه ريزي شركت در كلاس هاي تست زني،كنكور هاي آزمايشي و ... در دبستان نيست.بلكه پرورش قوه تفكر و خلاقيت دانش آموزان با روش هاي مختلف از جمله گيميفيكيشن (بازي گونگي)،حل مسائل كه به صورت معما مطرح شده اند،آزمايشات مختلف فيزيك و شيمي كه قواعد علمي را در مغز دانش آموزان نهادينه كند.

در دوران دبيرستان نيز،بايد برنامه ريزي درسي طوري اتخاذ شود كه

  • يادگيري كتب درسي را به طور كامل هدف قرار دهد.
  • پرورش قدرت حل مسئله و تفكر در دانش آموزان ايجاد شود.
  • با انجام تمرينات متعدد،سرعت دانش آموزان در پاسخ گويي به تست ها افزايش يابد.
  • سوالات را از ديد علمي بررسي كنند.

البته رسيدن به اين اهداف،كار راحتي نيست.همچنين برخي از دانش آموزان و اوليا ،تحت تاثير تبليغات دروغين قرار مي گيرند و هزينه هاي گزافي را خرج برخي كتاب ها،فيلم هاي آموزشي بي كيفيت مي كنند.

انتخاب مشاور تحصيلي از چه زماني بايد صورت بگيرد؟

متاسفانه واژه مشاور در كشور ما،در حد مشاور املاك باقي مانده است.در صورتي كه كار كرد مشاوره در حوزه هاي مختلفي ثابت شده است.در اغلب كشور هاي پيشرفته،خانواده ها و افراد براي كوچكترين كار خود به مشاور مراجعه مي كنند.به طور مثال به برخي از جنبه هاي مشاوره اشاره مي كنم:

  • مشاوره مالياتي
  • مشاوره ازدواج و طلاق
  • مشاوره سرمايه گذاري
  • مشاوره درسي
  • مشاوره تحصيلي
  • مشاوره مهاجرت
  • مشاوره خانوادگي
  • مشاوره كنكور
  • مشاوره پزشكي
  • مشاوره جنسي و....

اگر در هر زمينه اي با يك متخصص مشورت كنيم،بسياري از اتفاقات ناخوشايند زندگي پيش نخواهد آمد.در آموزه هاي ديني ما هم توصيه فراواني به مشاوره با مشاوران دلسوز و راستگو شده است كه به برخي از آن ها اشاره مي كنم:

لَن يَهلِكَ امْرُؤٌ بَعدَ مَشوَرَةٍ.

بعد از مشورت، هرگز كسي گمراه نخواهد شد و به بيراهه نخواهد رفت. پيامبر اكرم (ص)

مَن لايَستَشيرُ يَندَمْ.

كسي كه خودسرانه و بدون مشورت به كاري اقدام كند مسلماً دچار ندامت و پشيماني خواهد شد. امام محمد باقر (ع)

در  دوران ابتداي زندگي و حتي پيش از تولد ، مادر ها و پدر ها بيشتر به مشاوره احتياج دارند تا كودكان آن ها.پدران و مادران عزيز مي توانند با مطالعه كتاب،مراجعه به مشاوران خانواده،تربيتي و مشاوران تحصيلي كودكان خود را تا سن 12 سالگي حمايت و هدايت نمايند.اما از سنين بلوغ و دشوار شدن دروس،بهتر است كه به طور مستقيم،با مشاور تحصيلي با تجربه در ارتباط باشند.

وجود مشاور تحصيلي و درسي كه بر كنكور هم تسلط كامل داشته باشد از بدو ورود دانش آموزان به دوره متوسطه اول ضروري است.اين مشاور مي تواند با استعداد يابي و جهت دهي دانش آموزان :

  • انتخاب رشته اصولي را براي دبيرستان و ادامه تحصيل آن ها رقم بزند و از تغيير رشته تحصيلي يا كار كردن در مشاغل غير مرتبط با رشته تحصيلي جلوگيري كند.
  • دانش آموزاني را كه علاقه اي به تحصيل ندارند يا استعداد لازم را براي تحصيل در رشته هاي پزشكي،مهندسي علوم انساني را ندارند به هنرستان ها هدايت، و از اتلاف سرمايه جوان در دبيرستان ها جلوگيري كند.
  • براي دانش آموزاني را كه مي خواهند در رشته هاي رياضي،تجربي،انساني تحصيل كنند،با برنامه ريزي صحيح و معرفي منابع و.... پايه اي محكم و استوار براي كنكور،امتحان نهايي يا هر وسيله اي براي سنجش ورود به دانشگاه ايجاد نمايد.
  • چگونه مي توان به متبحر و متعهد بودن يك مشاور تحصيلي و كنكور پي برد؟

    متاسفانه در سال هاي اخير،برخي از افراد بدون هيچگونه سابقه تحصيلي و... خود را به عنوان مشاور برتر كنكور، معرفي مي كنند.اغلب اين افراد از القابي مانند دانشجوي رشته پزشكي،دندانپزشكي،مشاور انگيزشي،برترين مشاور كنكور كه از موسسه ايكس در كشور انگليس مدرك گرفته و .... اقدام به كلاهبرداري و سركيسه كردن خانواده ها مي كنند.

    ويژگي هاي يك مشاور تحصيلي و كنكور خوب:

    • تحصيلات دانشگاهي(متاسفانه اغلب كساني كه با عنوان مشاور كنكور فعاليت مي كنند،دانشجوي اخراجي هستند و يا اين كه در رشته هاي بسيار پايين در دانشگاه هاي غير معتبر تحصيل نموده اند.از صحت مدارك مطمئن شويد)
    • با تجربه بودن
    • رزومه كاري مناسب
    • تاليفات
    • پرس و جو از دانش آموزان سال هاي قبل به صورت مستقيم
    • عدم اعتماد به تعداد فالوور هاي اينستاگرام،تعداد عضو هاي تلگرام و...

    آيا استفاده از منابع كمك آموزشي را به دانش آموزان توصيه مي كنيد؟

    در ابتدا بايد درك خوبي از منابع آموزشي داشته باشيم.منابع آموزشي شامل كليه ابزار ها،مكان ها،كتاب ها،صوت ها و ويدئو هايي است كه مي توان با آن انتقال مفهوم را صورت داد.همان طور كه برخي كتاب هاي رمان بسيار مفيد هستند و برخي ديگر بسيار مضر براي روح.بنابراين در بازار ايران هم منابع آموزشي مختلفي وجود دارد كه متاسفانه اغلب آن ها كيفيت مناسب آموزشي را ندارند.به طور مثال كتاب هاي حل المسائل كه بيشتر حجم تبليغات برخي ناشران را به خود انتشار داده است.در اين كتاب ها فقط به حل تمرينات و مسائل كتاب هاي درسي پرداخته شده كه به شدت براي ذهن و تفكر دانش آموزان زيان آور مي باشد.

    از كجا مي توان به كيفيت يك محصول آموزشي مانند فيلم آموزشي پي برد؟

     

    در مورد فيلم هاي آموزشي به خصوص فيلم هاي كنكور،اگر ديديد كه مدرسي با تدريس بدون بيان نكته و مفهوم كتاب درسي اقدام به حل سوالات مي كند(حتي اگر در صدا و سيما نمايش داده مي شود) به كيفيت آن فيلم آموزشي شك كنيد.

    بار ها و بارها رييس سازمان سنجش،اشاره به طراحي مفهومي سوالات كنكور دارد.بنابراين روش هاي عجيب و غريب ديگر در كنكور جوابگو نخواهند بود.در امتحان نهايي سال قبل هم شاهد طراحي مفهومي سوالات بوديم.براي انتخاب منابع خود (دي وي دي آموزشي،كتاب تست،كتاب كنكور،كتاب كمك آموزشي،جزوه و... با مشاور حرفه اي و متعهد مشورت كنيد)

     

     

     

     

    آيا تحصيل در مدارس  گران قيمت،تاثيري در كسب رتبه هاي برتر دارد؟

    به طور كلي نمي توان گفت كه تحصيل در همه مدارس گران قيمت تاثير مستقيم بر روي رتبه شدن دارد.در سال هاي قبل ديده ايم كه بسياري از رتبه هاي برتر در مدارس غير انتفاعي،سمپاد، نمونه دولتي تحصيل مي كرده اند،عده اي از معلم خصوصي و .... استفاده كرده و تعداد زيادي در دبيرستان هاي عادي در شهرستان هاي مختلف درس خوانده بودند.بنابراين نمي توان گفت اگر شخصي در مدرسه اي با شهريه بالا تحصيل كند،حتما در كنكور موفق مي شود.مدارس خوب هم يكي از منابع خوب مي باشند.مدرسه و آموزشگاه خوب بستر و محيط را آماده مي كند.بايد اركان ديگر هم آماده شوند تا نتيجه خوبي حاصل شود.

    آيا شركت در آزمون هاي آزمايشي را براي دانش آموزان لازم مي بينيد؟

    من سوال شما را كامل مي كنم.

    • از چه زماني بايد در كنكور هاي آزمايشي شركت كرد؟
    • آيا ثبت نام در يك موسسه براي كنكور آزمايشي كافيست؟
    • كيفيت سوالات و جامعه آماري همه موسسات يكسان است؟
    • كيفيت طراحي سوالات مهم تر است يا تعداد شركت كنندگان و جامعه آماري؟

    برخي از اوليا، تحت تاثير تبليغات موسسات آموزشي،كودكان خود را از دوران ابتدايي در آزمون هاي برخي موسسات ثبت نام مي كنند.به نظر بنده اين آزمون ها براي دانش آموزاني در اين سن و سال نه تنها مفيد نيست،بلكه زيان آور هم هست.به طور كلي آزمون هاي آزمايشي را براي دانش آموزان سال دوازدهم،يازدهم و با كمي خوش بيني براي سال دهمي ها توصيه مي كنم.البته فقط در يك آزمون آزمايشي ثبت نام كنيد و با يك برنامه درس بخوانيد.در مدارسي كه آزمون هاي مشخص  و استاندارد برگزار مي شود،نيازي به ثبت نام در آزمون هاي ديگر نيست.

    براي ثبت نام به كيفيت سوالات توجه بسياري شود.استاندارد نبودن آزمون هاي آزمايشي باعث هدايت شما به مسيري غير از مسير موفقيت خواهد شد.بنابراين كيفيت سوالات را بيش از جامعه آماري مهم بدانيد.

    آيا در انتخاب رشته كنكور  راز هايي وجود دارد كه فقط برخي از مشاوران از آن اطلاع دارند؟

    خير.هيچ رازي در انتخاب رشته كنكور وجود ندارد.اتفاقا اغلب افرادي كه ادعا دارند از اين راز ها با خبرند،از بيسواد ترين مشاوران هستند.چون اگر يك بار دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش را مطالعه مي كردند،متوجه مي شدند كه هيچ رازي در ميان نيست و همه قوانين در دفترچه وجود دارد.تنها علتي كه دانش آموزان احتياج به مشاور انتخاب رشته حرفه اي و با تجربه دارند،نحوه به كار بستن و محاسبات اين قوانين است.نحوه محاسبه سهميه ها،چينش رشته محل ها،آگاهي از ادامه تحصيل در رشته هاي مختلف،تغيير رشته،بازار كار رشته هاي دانشگاهي مواردي هستند كه يك مشاور انتخاب رشته آگاه در مدت زمان كوتاه مي تواند در اختيار داوطلب و خانواده ايشان بگذارد.بنابراين براي انتخاب رشته هم گول مشاور نما ها با برگزاري جشن ها،همايش ها و ... را نخوريد.

    در آخر كار از استاد امير حسين افشار تشكر مي كنم كه وقت گرانبهاي خود را در اختيار ما قرار دادند و به سوالات مخاطبان ما به صورت دقيق و علمي پاسخ دادند.

     

     

     

     

    تا كنون نظري ثبت نشده است
    امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد